Poto : Pdt. Sikpan K.P. Sihombing, MTh. MPd

I KORINTUS 1:1-9

Mansai denggan jala bagas naeng rimang-rimanganta (ala ni turpuk I Kor. 1:1-9), poda ni BE 124:1-3, “Di Borngin na Parpudi i”. Hata-hata (syair) ni BE 124:1-3 ima,
1.Di borngin na parpudi i, tagan so mate Ho, na marsihaholongan i dijamitahon Ho.
2.Antong paingot huriaM na mura marbadai. Tongtong di holong ni rohaM, huhut sai parrohai.
3.Gok dame baen huriaM huhut patogu i. Maniru Holong ni rohaM piantuduhonMi”.

Na mangonjar roha ni apostle Paulus pasahathon hamauliateon ni rohana na mansai balga tu Tuhan Debata jala na mansai tangkas tarida di patujolo ni suratna na parjolo on tu huria Korintus, ima “ala holong ni roha ni Debata na so hasuhatan”. Asi dohot holong ni roha ni Debata na so hasuhatan i, lumobi tu ngolu ni ruas ni huria nang tu huria Korintus. Alasan on do mambaen apostel i ndang mansadi pasahat puji-pujian dohot hamauliateon ni roha na. Dison, roha na mandok mauliate na so holan dipandohan sambing, alai adong sada hal naeng diondolhon ibana di bagasan hata hamauliateon i ima “paingothon padan ni Debata naung dipasaut jala dihilala huria dohot ruas ni huria di Korintus”.

Padan i ima “naung sahat ulaon parbarita na ulion jala naung mampanghorhon parbue ni parita na uli i di luat Korintus.” Dia ma panghorhon ni barita na uli i di nasida hombar tu maksud ni apostle i, ima: “di pasahat Debata pasu-pasuNa dohot dipahot Debata padanNa.”

“Di pasaut Debata pasu-pasuNa dohot dipahot Debata padanNa”, maksudna hal on tarida/nampak di ekspressi (kesan situasi/keadaan yang dinampakkan/tunjukkan) ni “padan i” dohot ekspressi na tarida di “partondion” ala ni pasu-pasu i dohot ala ni dipahot Debata PadanNa. Molo didok “ekspresi na tarida di padan i” dohot “ekspressi na tarida di partondion” lapatanna haidaan/tarboto di “aura semangat hidup, aura haporseaon, aura habisuhon, aura parsaoran na di bagasan dame, aura na masiurupan, aura na masihaholongan, aura kemitraan” na mian jala manggulmit di ojahan ala haporseaon na polin tu Tuhan Jesus Kristus. Siala parbue na tarida on di parsaoran ni huria di Korintus umaben dipuji/disanjung apostle i huria dohot ruas i “ala ni Debata dohot asi ni rohaNa” (I Kor. 1:4), jala asi ni roha ni Debata songon silehon-lehon na special/khusus tu nasida. Hata na favorit di apostle i mandok, “kharisma”, lapatan na “silehon-lehon na balga na so marbalos (cuma-cuma).  “Kharisma” (silehon-lehon) na dimaksudna dison, sama sekali dang asa paburnang diri, alai “Kharisma” na so pinangido dohot na so hinalojahon ni manang ise pe jolma.

Tu konflik ni huria di Korintus di pasahat apostle Paulus do turpuk on laho mamodai nasida asa padimun-dimun (mangaradoti) hasadaon, habadiaon dohot harentaon parsaoran ni ruas ni huria di huria ni Kristus Jesus (ay. 2b). Huria ni Kristus na pinajongjong jala ampuna (milik) ni Kritus Jesus, na manjou ruas na marsaor di huriaNa sian: “ganup inganan, ganup tingki, ganup bangso/houm, warna kulit, latarbelakang, budaya, tradisi, bahasa …dna”. Ruas ni huria na jotjot marsalisi ala ni godang hal/siala na:

a).Songon huria na parjolo di Jerusalem (Ulaon 6:1-2), na dirajai parungut-unguton ni ruasna di huria, ima halak Junani maradophon halak Heber (Jahudi). Siala parungut-unguton i, dipapungu angka apostle do ruas ni huria i, marpungu jala mardos ni tahi padimun-dimun parsaoran di huria i.

b).Songon huria di Pilipi, ala parsualon ni sesama ruas ni huria, isara parsualon ni si Euodia tu si Eunike, na pola dipangido apostle Paulus asa si Sunsogos padamehon parsualon nasida na dua (Pil. 4:2-3). Ala parsualon i, mampanghorhon (berdampak) na hurang denggan tu hasadaon dohot habadiaon ni huria di Pilipi.

c).Songon ido huria di Korintus. Sian pitu huria na ditongos apostle Paulus surat na mamodai parsualon na masa di angka huria i, tu huria na di Korintus ma gumodang masa parsualon internal ni huria di Korintus. Parsualon na tumandi (menonjol) ima hamamasa ni marhorong-horong (kelompok-kelompok) ruas ni huria di huria Korintus. Di sipaingot ni apostle Paulus (1 Kor 1:10) mandok, “huapoi ma hamu angka dongan, asa sahata hamu saluhutna, unang adong nian parbolatan di hamu, hot ma hamu binahen ni sada ni roha, dohot sada ni pingkiran”. Sipaingot on didok, ala adong kelompok (golongan/horong) ni si Apolos, horong ni si Kepas, horong ni si horong ni Paulus, pola sahat tu na sahat parsualon (marparkaro) i tu pengadilan formal (Pasal 6). Bonsir ni parsualon sama nasida, ala ni “pelean situtungon (psl 8-10), taringot tu sipanganon/siinumon di parpadanan na badia (psl 11), ala ni ragam ni silehon-lehon partondion/karunia roh (psl 12-14).

Di roha ni apostle Paulus pasahat surat na on, “molo masa pe parsalisian unang nian marujung parsalisian i tu hagaoron lumobi marujung tu perpecahan/parsirangon”. Molo masa parsalisian di huria, unang nian laos dipasombu parsalisian i mangerbang gabe manegai habalgaon, habadiaon, nang hasadaon ni huria. Molo masa parsalisian, naeng humatop parsalisian i dipadenggan/dipadame (dipature-ture), asa unang lam mangerbang jala laos gabe bagas hansit ni roha (benci/dendam), ujungna gabe marmetmet habalgaon ni huria ni Tuhan Jesus Kristus. Tu tujuan on do apostle Paulus manongos surat na on (lumobi tu huria Korint), asa marmahani huria i. Molo mamungka bahat jala bergejolak persoalan internal di huria (Korintus), ringkot ma di roha ni apostle i manongos surat na asa marmahani (pastoral) huria i di bagasan hadameon.

Hatorangan
a). Ay. 1-3, Hasomalan manurat ni apostle Paulus, sai dipatujolo marhite hata “tabe” laos diuduti marhite hata “hamauliateon tu Debata”. Baru muse tu na patandahon dirina, na mangondolhon paboa haapostelonna ndang sian dirina, alai “apostel na tarjou mangihuthon lomo ni roha ni Debata, matudu-tudu tu na ingkon lomo ni roha ni Debata siulaonna di haapostelonna i, ndang lomo ni rohana jala ndang lomo ni roha ni halak/jolma” (I Tes. 2:4 ; Gal. 1:10). Manggombarhon hadirion ni huria, hata “angka na badia, na diparbadiai jala na dijou tu habadiaon ni huria”. Lapatanna, mangondolhon habadiaon ni Jesus Kristus “na mamparbadiai jala na manjou gabe angka na badia”. Molo didok “diparbadiai”, dipapulik asa mangulahon lomo ni roha ni Debata. Nang pe hot jala mian di portibion, alai unang sarupa dohot pangalaho ni portibion, alai mangihuthon lomo ni roha/hata ni Debata, … laos pangalaho on ma naeng masa di huria Korintus. Dipangantusion sisongon on (habadiaon i), mian ma dame na sian Debata di huria i (unang dame na sian portibion), “dame na mangalehon gogo dohot pangkirimon (Pilp. 4:7)” jala “dame na mangarajai ragam ni parsalisian niadopan ni huria i”.

b). Ay 4-9, nang pe borat parsalisian, alai ditonga-tonga ni parsalisian i bidang/balga do kesempatan mandok hamauliateon tu Debata. Ala, ndang sundat habadiaon ni huria masa di tonga-tonga ni parsalisian (konflik). Gumodang nian sangkap ni Debata na rahasia (homi) masa di tonga-tonga ni huria na marsalisi (markonflik), sanggup marnida habalgaon holong pambahenan ni Debata di tonga-tonga ni huria na marsalisi (konflik). Asi dohot holong ni roha ni Jesus Kristus nampuna huria i, ido sinjata nasida laho pasidunghon parsalisian. Ndang dipasombu Debata marhite Jesus Kristus huriaNa mian dirajai parsalisian, alai diperlengkapi do nasida dihatauon sian silehon-lehon ni Debata manjamothon habadiaon (hasadaon) ni huria. Silehon-lehon sisongon on ma na arga di huria. Ido umbaen didok (ay 5), mamora di hata nang pangantusion/habisuhon, “ala dibasa-basahon Debata habisuhon/pangantusion (hapistaran) na marpardomuan tu haporseaon taringot tu sitaonon ni Jesus Kristus di hau pinorsilang i (1 Kor. 1:17-31)”. Sandok, dang hurangan huria na di Korintus di basa-basa (silehon-lehon) ni Jesus Kristus laho sipangkeon nasida tu panindangion tu Kristus, panindangion na pasidingkon/padaohon hasangapon ni diri, na so manegai hasadaon/habadiaon ni huria, alai na pauli-ulihon huria ma (I Kor. 1:14).

c). Ido umbaen di ondolhon apostle Paulus, “ndada portibion tujuan akhir perjuangan ni huria nang haporseaon ni ruas ni huria, …”hapapatar ni huaso ni Jesus Kristus do di portibion” na paulihon huria, ido tujuan kahir ni perjuangan ni huria. Hapapatar ni huaso ni Kristus na sitomutomuon/sijaloon ni ruas ni huria, na margogoihon huria nang ruasNa. Hagogoon ala sian hapapatar ni Kristus, sian ido gogo molo tung pe hamaolon, parsalisian masa ala di tonga-tonga ni parsalisian (hamaolon) i, “na ro ma Tuhan i papatarhon hasangaponNa huhut mamboan nasida tu hasangapon ni Debata di bagasan Jesus Kristus”. Ido umbaen ditutup perikop jamita on (ay 9), mandok: “haposan do Debata …dst”. Haposan/Setia do Debata manjou huriaNa, ala Debata memperlengkapi, ndag dipasombu ruas nang huriaNa, sai na donganan, pargogoanNa, perlengkapanNa do huriaNa nang ruasNa marhamonangan sahat ro di ujungna. Haposan/satia, lapatan na: “hot do asi dohot holong ni roha ni Debata sian mulana sahat ro di salelelng ni lelengna”.

Ondolan tu Jamita
Adong tolu hal silehon-lehon (“kharisma”) ni Debata di bagasan Jesus Kristus tu huria/ruasNa padimun-dimun habadiaon ni huriaNa na marsalisi (konflik) ima parjolo: Haluaon na sian Debata di bagasan Jesus Kristus”. Ndang adong na boi sahalak pe jolma mengusahakan/manghalojahon asa dapotan silehon-lehon na mansai balga anggo so dilean Debata tu jolma haboion i (silehon-lehon i) ala holan sian Debata sambing do on di jalo jolma i tanpa syarat. Di Roma 3:10-12, hatorangan tu sude jolma na mardosa dosa, gabe songon sada gombaran paboa tutu situtu sude jolma marsala jala mardosa, ndang adong manang ise pe na tigor/sintong; saluhut jolma mangalului Debata; jala sude jolma mangalaosi/menyeleweng patik dohot hata ni Debata. Siala pangalaosion ni jolma ido, dipaimbaru muse hubungan na sintong dohot Debata, hubungan na imbaru na so tolap ni jolma padengganhon so holan Debata sandiri padenggantonsa.

Kharisma songon silehon-lehon na khusus ima songon sada sarana manang perlengkapan istimewa na nilehon ni Debata tu jolma asa margogo jala marbisuk, marhaboion ibana marhobas marbarita ma uli (melayani, manguluhon huriaNa ima huria ni Tuhan Jesus) di huriaNa. Haboion sisongon on songon silehon-lehon sian Debata, ndang martujuan asa panangkok prestise, panangkok keunggulan diri naposo ni Tuhan i maradophon dongan na jolma (donganna pelayan) na asing. Alai, mansai tangkas do paboa haboion i asa holan tu hamuliaon ni Kristus Jesus do dohot tu hadengganon ni jolma nang haulion ni huria ni Tuhan Jesus Kristus. Kharisma (silehon-lehon) on ma na ummarga jala na mansai dihaporluhon, haboion ni parbarita na uli na ni donganan ni tondiNa ima Tondi Porbadia laho marhobas di huria i (huria Korintus). Molo so mardongan jala di bagasan pangarajumion ni diri di haboion na sisongon on, marisuang/gagal (percuma) do haulion ni punguan ni halak na porsea di huria i. Gagal untuk saling menolong, gagal paulihon, gagal membangun huria i, gagal di konsep dohot realisasi kepemimpinan di huria, gagal untuk saling menguatkan, gagal patulushon angka sitaringotan dohot mangulahon di haputusan ni rapot di huria, gagal masiurupan, sandok gagal ma tahe di sude, hape tu saluhut tujuan na denggan on do na mansai dihalomohon Debata masa di tonga-tonga ni huriaNa. Dipandohan pujian hamauliateon on di turpuk on (ay 1-3), umbaen ndang lupa apostel Paulus menekankan makna kharisma songon silehon-lehon partondion (silehon-lehon haporseaon) na so tarasam argana jala na so hagarararan. Sebalikna, marhite ondolan ni pesan/poda on dipasahat apostle i tu huria Korintus, na berusaha do apostle i pauba (merubah) “sikap, karakter, pendekatan, komunikasi, parsaoran ni ruas ni huria di Korintus, asa ondop roha nang pikiran nasida patuduhon parbue ni kharisma (silehon-lehon partondion) na mansai balga i di Korintus, jala saluhut silehon-lehon i naeng dipangke hombar tu lomo ni roha ni Debata”.

Kharisma (silehon-lehon) na marasing dilehon tu ganup halak di partingkian kekinian (kharisma, silehon-lehon ni Debata jaman now), Maksudna, jotjot jala godang jolma (pelayan) dang/tdk menyadari paboa silehon-lehon i dang menetap/temporer pangalahona manang bangkona. Maksudna songon dia ma silehon-lehon i? Silehon-lehon (haboion) i ima angka silehon-lehon na mansai ringkot menopang pelayanan. Lapatanna, hatiha martamba-tamba (menggelora) semangat, haringason dohot haburjuon, haunduhon dohot ketulusan manghobasi huria ni Tuhan i, di saat yang sama lam martamba-tamba do kharisma (silehon-lehon: haboion, kecerdasan/habisuhon, paling tidak di ide, inspirasi …dna) melayani i marhite “mansai godang Tangan ni Tuhan i” mangurupi pelayanan i baik di segi kualitas dohot kuantitas na”. Alai, molo losok do roha (enggan/malas bahkan laos dipodom) melayani, laos di tingki ido agoan di silehon-lehon na denggan/balga sian Tuhan i laos mandao ma sian tanggung jawab pelayanan na pinasahat ni Tuhan i, laos ujung na agoan ma jolma i di silehon-lehon partondion na arga/na balga i.  Ido siala na di roha ni aqpsotle Paulus, ingkon do tongtong ruas ni huria Korintus terus diberdayakan tu lomo ni roha ni Debata di panggulmiton ni huria i asa unang laos mago boti kharisma (silehon-lehon kekinian) i.

Na parpudi, tarsingot tu hata Batak mandok, “hot ma di batu-batuna, hot ma di hansing-hansingna” (ndang na sala mandasor be, dang be sai solsolan tu pudi). Maksudna, ala mardomu tu panjouon di panghobasion ni huria dohot ruas ni huria lumobi parhalado ni huria do turpuk on di hatahon apostle Paulus, laos ihut mardomu tu pandohan di hata Batak i, “hot ma hita so hasurahan sahat ro di ari ni Tuhan Jesus Kristus i” di panjouonta be manang posisi/status, tanggungjawab aha pe dilehon Tuhan Jesus Kristus Ulu ni Huria i dipasahat tu hita be. On ma panindangion na sintong hombar tu turpuk jamita on, “dang hasurahan huriaNa i sahat ro di ari ni Tuhanta Jesus Kristus”. Hot ma tutu sahat ro di ujungna asi dohot holong ni roha ni Tuhanta tu hita be.

Na parpudi, marbisuk ma hita paujunghon nasa parsalisian di huria, marbisuk ma di panguluhonon di huria, marbisuk ma maparsaoran di huria asa jumpa habadiaon dohot dame di huria ni Tuhan i. On ma na naeng patar (di minggu II Epipanias on) tu hita huriaNa HKBP. Amen

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here